پروتکل خانه هوشمند مجموعه ای از استانداردها می باشد که نحوه ارتباط دستگاه های موجود در اکوسیستم خانه هوشمند را تعیین می کند. پروتکل های هوشمند سازی ساختمان به عنوان زبان دستگاه عمل می کنند و المان ها را قادر می سازند تا به طور یکپارچه با سایر تجهیزات خانه هوشمند تعامل داشته باشند و اطلاعات را تبادل کنند.

در این مطلب به مقایسه 7 پروتکل مرسوم و مورد استفاده در خانه هوشمند خواهیم پرداخت. پس از شرحی بر هر یک از انواع پروتکل های هوشمندسازی ساختمان، آنها را از جنبه های مختلف زیر به صورت مختصر مقایسه خواهیم کرد:

  • فوائد
  • محدودیت ها
  • امنیت

انتخاب پروتکل مناسب که بتواند نیاز شما را برآورده کرده و نگاهی هم به آینده داشته باشد ممکن کمی پیچیده و سخت باشد. ما در هلدینگ خانه هوشمند رهنما فردا و گروه خانه هوشمند دونالیز آماده هستیم تا مشورت های لازم را برای انتخاب پروتکل مناسب به شما ارائه کنیم. 

پروتکل های هوشمندسازی ساختمان بسیار هستند و در این مطلب به هفت پروتکلی که بیشترین مورد استفاده را دارند پرداخته ایم، این پروتکل ها عبارتند از :

  1. پروتکل شبکه محلی Ethernet
  2. پروتکل بی سیم وایفای wi-fi
  3. پروتکل بلوتوث/بلوتوث انرژی محدود Bluetooth/BLE
  4. پروتکل زیگبی   Zigbee
  5. پروتکل موج Z-Wave   Z
  6. پروتکل تِرِد      Thread
  7. پروتکل مَتِر       Matter
انواع پروتکل های هوشمندسازی ساختمان خانه هوشمند دونالیز - پروتکل اترنت

درباره پروتکل Ethernet

اترنت یک فناوری ارتباط سیمی است که معمولاً برای شبکه های محلی (LAN) استفاده می شود. این پروتکل از طریق کابل های با فناوری زوج به هم تابیده (twisted pair) و کابل های فیبر نوری، انتقال داده ها را با سرعت بالا امکان پذیر می کند. اترنت از استاندارد IEEE 802.3 پیروی می کند و از انتقال داده های مطمئن و ایمن از طریق شبکه پشتیبانی می کند.

فواید

اترنت یک اتصال پایدار و قوی برای دستگاه های خانه هوشمند فراهم می کند. به دلیل پهنای باند بالا، اترنت برای دستگاه هایی که نیاز به اتصال اینترنتی سریع و مطمئن دارند، مانند تلویزیون های هوشمند، کنسول های بازی و دستگاه های پخش رسانه، و همچنین برای دستگاه هایی که در یک شبکه محلی کار می کنند، مناسب است. اتصالات اترنت همچنین خطر تداخل شبکه را از بین می برد و ارتباط قابل اعتماد بین دستگاه ها را تضمین می کند.

محدودیت ها

اترنت به کابل‌هایی در سراسر خانه نیاز دارد که می‌تواند برای کاربران نهایی پرهزینه و در بعضی موارد غیر قابل دسترس باشد. بنابراین، اترنت مناسب ترین گزینه برای زمانی است که اتصالات سیمی از قبل برقرار باشد.

امنیت

اترنت سطح بالایی از امنیت را برای اکوسیستم خانه هوشمند ارائه نمی دهد. با این حال، انتقال امن داده ها از طریق پروتکل های دیگر که از طریق اترنت کار می کنند را تضمین می کند.

انواع پروتکل های هوشمندسازی ساختمان خانه هوشمند دونالیز - پروتکل وایفای

درباره پروتکل Wi-Fi 

Wi-Fi یک فناوری ارتباطی بی سیم است که به دستگاه ها اجازه می دهد از طریق امواج رادیویی به شبکه متصل شوند. این سیستم از استاندارد IEEE 802.11 پیروی می کند و در باندهای فرکانسی مختلف از 2.4 گیگاهرتز تا 5 گیگاهرتز کار می کند. وای فای یکی از محبوب ترین انواع پروتکل های هوشمند سازی ساختمان است.

فواید

Wi-Fi بسیار همه کاره است و به طور گسترده پشتیبانی می شود، که آن را برای طیف گسترده ای از دستگاه های خانه هوشمند مناسب می کند. این پوشش گسترده ای را فراهم می کند و دستگاه ها را قادر می سازد از نقاط مختلف خانه متصل شوند. Wi-Fi پهنای باند کافی را برای دستگاه های پرمصرف داده (به عنوان مثال، پخش ویدئو) فراهم می کند.

محدودیت ها

Wi-Fi می‌تواند با دستگاه‌هایی که در فرکانس‌های مختلف کار می‌کنند و همچنین موانعی مانند دیوارها یا مبلمان تداخل ایجاد کند که ممکن است بر قدرت و پوشش سیگنال تأثیر بگذارد. علاوه بر این، دستگاه‌های Wi-Fi در مقایسه با پروتکل‌های کم مصرف، انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، که باعث می‌شود برای دستگاه‌های خانه هوشمند که از باتری استفاده می کنند، مناسب نباشد.

امنیت

Wi-Fi روی پروتکل های رمزگذاری WPA2 و WPA اجرا می شود تا از داده های منتقل شده از طریق شبکه محافظت کند. با این حال، امنیت یک شبکه Wi-Fi به عواملی مانند رمزهای عبور قوی و به روز رسانی منظم سیستم عامل که آسیب پذیری ها را برطرف می کند نیز بستگی دارد.

انواع پروتکل های هوشمندسازی ساختمان خانه هوشمند دونالیز - پروتکل بلوتوث

درباره پروتکل Bluetooth/Bluetooth Low Energy (BLE)

بلوتوث و BLE فناوری های ارتباطی بی سیم هستند که برای دستگاه های کم مصرف طراحی شده اند. آنها در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز کار می کنند و دستگاه ها را قادر می سازند تا داده ها را به صورت بی سیم در فواصل کوتاه ارسال و دریافت کنند.

فواید

بلوتوث و BLE به دلیل مصرف کم انرژی، پروتکل‌های ارتباطی برای دستگاه‌های خانه هوشمند با باتری مناسب هستند. آنها انتقال کارآمد داده را امکان پذیر می کنند و از ارتباط مستقیم دستگاه به دستگاه پشتیبانی می کنند. توجه داشته باشید که بلوتوث از ویژگی های بیشتری پشتیبانی می کند اما انرژی بیشتری مصرف می کند. اگر قفل هوشمند، سنسور و لامپ استفاده می کنید، می توانید از بلوتوث و BLE استفاده کنید.

محدودیت ها

طبیعت کوتاه برد بلوتوث و BLE محدوده پوشش آن را در خانه کاربر نهایی محدود می کند. در حالی که برای برنامه های کم مصرف عالی است، اما برای دستگاه هایی که نیاز به پوشش گسترده یا سرعت انتقال داده بالا دارند، کار نمی کند.

امنیت

بلوتوث و BLE از رمزگذاری AES-CCM برای محافظت از انتقال داده ها استفاده می کنند. با این حال، مانند هر پروتکل بی سیم، اطمینان از به روز بودن دستگاه ها و سیستم عامل برای رفع هر گونه آسیب پذیری امنیتی بالقوه بسیار مهم است.

انواع پروتکل های هوشمندسازی ساختمان خانه هوشمند دونالیز - پروتکل زیگبی

درباره پروتکل Zigbee 

Zigbee یک پروتکل ارتباطی کم مصرف و بی سیم برای دستگاه های کم هزینه و برد کوتاه است. در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز کار می کند و از توپولوژی شبکه مش استفاده می کند. با پروتکل Zigbee، دستگاه ها به عنوان گره عمل می کنند که پوشش شبکه را گسترش می دهد. اگر هر گره ای از کار بیفتد، این شبکه  می تواند به طور خودکار پیکربندی مجدد و ارتباط با گره های دیگر را حفظ کند.

فواید

Zigbee به دلیل مصرف کم انرژی و قابلیت شبکه‌سازی مش برای راه‌حل‌های خانه هوشمند مناسب است. این پروتکل ارتباط قابل اعتمادی را بین دستگاه ها برقرار می کند. در صورت طراحی سیستم روشنایی هوشمند، ترموستات و سنسورها می توانید از این پروتکل استفاده کنید.

محدودیت ها

با توجه به محدوده بُرد Zigbee این پروتکل برای خانه های بزرگ و فضاهایی با موانع فیزیکی قابل توجه، مناسب نمی باشد. ممکن است برای گسترش امواج تجهیزات نیاز به روترها یا تکرارکننده های Zigbee اضافی داشته باشد که هزینه کلی و پیچیدگی شبکه را افزایش می دهد.

امنیت

برای امنیت ارتباطات، Zigbee بر استاندارد AES-128 متکی است. سازنده مرتباً آسیب پذیری ها را بهبود می بخشد و سیستم عامل را به روز می کند.

انواع پروتکل های هوشمندسازی ساختمان خانه هوشمند دونالیز - پروتکل موج زد

درباره پروتکل Z-Wave 

Z-Wave یک پروتکل ارتباطی بی سیم است که در باند فرکانسی زیر گیگاهرتز (کمتر از 1 گیگاهرتز) کار می کند و ارتباط مطمئن و ایمن بین دستگاه ها را فراهم می کند. دستگاه های Z-Wave یک شبکه مش را تشکیل می دهند همه ی دستگاه ها  به عنوان گره عمل می کنند تا پوشش شبکه را افزایش دهند و در صورت خرابی هر گره، اتصال را حفظ کنند.

فواید

در یک شبکه مش Z-Wave، دستگاه ها به عنوان تکرار کننده عمل می کنند و پوشش شبکه را گسترش می دهند. این ساختار خود ترمیم کننده شبکه قابلیت اطمینان و برد شبکه را افزایش می دهد. اگر یک دستگاه از کار بیفتد، شبکه سیگنال‌ها را از طریق دیگر مسیرهای موجود تغییر مسیر می‌دهد و ارتباط مداوم را تضمین می‌کند. Z-Wave یک پروتکل کم مصرف است که می تواند برای روشنایی هوشمند، سیستم های امنیتی و ترموستات های هوشمند استفاده شود.

محدودیت ها

Z-Wave یک پروتکل ارتباطی اختصاصی است، به این معنی که ممکن است سازگاری محدودی با دستگاه های توسعه یافته توسط سازندگان شخص ثالث داشته باشد.

امنیت

Z-Wave با رمزگذاری AES-128 عمل می کند و از احراز هویت دو طرفه بین دستگاه ها پشتیبانی می کند تا اطمینان حاصل شود که فقط دستگاه های مجاز می توانند به شبکه بپیوندند. Z-Wave امنیت ثابت را از طریق به روز رسانی OTA تضمین می کند.

انواع پروتکل های هوشمندسازی ساختمان خانه هوشمند دونالیز - پروتکل ترد

درباره پروتکل Thread 

Thread یک پروتکل ارتباطی بی سیم است که روی IPv6 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز کار می کند و از توپولوژی شبکه مش پیروی می کند.

فواید

Thread مقیاس‌پذیری سیستم‌های خانه هوشمند را تضمین می‌کند و اجازه می‌دهد دستگاه بدون خلل به شبکه اضافه شود. این پروتکل بهره وری انرژی را فراهم می کند و آن را برای دستگاه های با باتری مناسب می کند. Thread همچنین از ارتباطات ایمن و قابل اعتماد در یک اکوسیستم خانه هوشمند پشتیبانی می کند.

محدودیت ها

Thread در مقایسه با پروتکل های گسترده تر مانند Wi-Fi یا Zigbee ابزارهای  در دسترس بری این پروتکل محدود می باشد. این محدودیت ممکن است بر دامنه دستگاه‌هایی که کاربران نهایی شما می‌توانند برای سیستم خانه هوشمند خود انتخاب کنند، تأثیر بگذارد.

امنیت

Thread دارای یک لایه امنیتی داخلی است که از دستگاه ها در برابر حملات غیرمجاز و نشت داده ها محافظت می کند. به روز رسانی منظم OTA ساختار سیستم عامل را بهبود می بخشد و از نقض امنیت جلوگیری می کند.

انواع پروتکل های هوشمندسازی ساختمان خانه هوشمند دونالیز - پروتکل متر

درباره پروتکل Matter 

پروتکل خانه هوشمند Matter یک استاندارد منبع باز برای دستگاه هایی است که روی پروتکل های ارتباطی بی سیم کار می کنند. Matter روی IPv6 کار می کند، که آن را به یک راه حل جهانی تبدیل می کند زیرا تقریباً همه کاربران نهایی از قبل شبکه Wi-Fi در خانه دارند. Matter از طریق Thread، Wi-Fi و Ethernet کار می کند.

فواید

Matter بین پروتکل های ارتباطی مختلف ارتباط  برقرار می کند و دستگاه های موجود در اکوسیستم خانه هوشمند را با یکدیگر سازگار می کند. به عنوان مثال، اگر یک لامپ و یک ترموستات هوشمند از تولید کنندگان مختلف دارید، Matter می تواند انتقال داده را بین آنها فعال کند. کاربران نهایی می توانند دستگاه های دارای Matter خود را از یک برنامه کنترل کنند، که رضایت مشتری را از سیستم خانه هوشمند افزایش می دهد.

محدودیت ها

برای استفاده از Matter برای دستگاه خود، به گواهینامه Connectivity Standards Alliance (CSA) نیاز دارید.

امنیت

به عنوان یک پروتکل مورد استفاده برای اتوماسیون خانگی، Matter از داده های کاربران از طریق استاندارد رمزگذاری AES 128 محافظت می کند. کاربران نهایی همچنین می‌توانند به‌روزرسانی‌های OTA را در دستگاه‌های دارای Matter دریافت کنند.

مزایا و معایب انواع پروتکل های هوشمندسازی ساختمان

با تمام مزایا و محدودیت‌ها، پروتکل‌های اتوماسیون خانگی ویژگی‌های مختلفی را ارائه می‌کنند که می‌توانید هنگام پیاده سازی راه‌حل خود از آنها بهره ببرید. به همین دلیل است که باید الزامات پروژه خود را تجزیه و تحلیل کنید تا پروتکل ارتباطی مناسبی را انتخاب کنید که محصول شما را ارتقا دهد.

پروتکل های هوشمند سازی خانه بر اساس نیازهای مختلف و توسط شرکت های صاحب نام و صاحب تکنولوژی تدوین و به بازار صنعت هوشمندسازی ارائه شده اند. 

قطعاً هر کدام یک بخش از نیاز خانه هوشمند را پوشش داده اند و مزایایی را برای مصرف کنندگان به همراه داشته اند. تلفیق این پروتکل ها هم می تاند تجربه خانه هوشمند را بهبود دهد. 

اگرچه 

برای این پروتکل ها باید به محدودیت های آنها پرداخت و نمی توان این محدودیت ها را عیوب پروتکل ها در نظر گرفت.

به‌روزرسانی‌های OTA (Over-The-Air) چیست

به‌روزرسانی‌های OTA (Over-The-Air) به بخش مهمی از صنعت فناوری تبدیل شده‌اند و به دستگاه‌ها اجازه می‌دهند به‌روزرسانی‌ها و رفع اشکال‌ها را بدون نیاز به دانلود و نصب دستی کاربر دریافت کنند. این فناوری روش استفاده ما از دستگاه‌هایمان را متحول کرده و آنها را کارآمدتر، ایمن‌تر و قابل اعتمادتر کرده است.

برند rahnama farda تامین تجهیزات خانه هوشمند دونالیز با پشتیبانی بهترین انواع پروتکل های هوشمندسازی ساختمان

ما در دونالیز با توجه به نیاز شما و بر اساس پروتکل های مختلف کابلی (KNX, Ethernet,…) یا بی سیم (Wi-Fi, ZigBee,Zwave,RF433…)  می توانیم به شما کمک کنیم خانه هوشمند خود را مطابق با نیازها و بودجه شخصی برپا کنید.

ما سیستم خانه هوشمندی را ارائه می دهیم که می تواند امنیت، آسایش و راحتی شما را در مدیریت روشنایی، کنترل دما، تشخیص نشت گاز و آب و تشخیص ورود و خروج تضمین کند.

ما بیش از ده سال تجربه در زمینه طراحی، نصب و پشتیبانی خانه هوشمند را در همراهی مشتریان خود دارا می باشیم.

هلدینگ رهنما فردا بهترین سیستم را به شما پیشنهاد خواهد داد.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید. اینستاگرام خانه هوشمند دونالیز

فهرست
ورود / عضویت

یا

ثبت نام فروشنده

سبد خرید0
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
ادامه خرید
0
برای مخفی کردن نوار مقایسه خارج از نوار کلیک کنید
مقایسه